Wyposażenie restauracji

Posiadanie własnej restauracji nie sprowadza się wyłącznie do gotowania. Smaczne posiłki co prawda przyciągną gości i wpłyną na ich sympatię do naszej działalności, jednakże w dobie dwudziestego pierwszego wieku liczy się coś jeszcze. Ważne jest bowiem nie tylko to jak smakują posiłki, ale również to jak zostają podane oraz jak prezentują się na talerzu. Dużą rolę w tym kontekście pełni wygląd zastawy stołowej, którą przed otwarciem restauracji musimy oczywiście zdobyć. Co istotne, tylko na pierwszy rzut oka zagadnienia związane z podawaniem posiłków oraz użyciem zastawy wydają się proste. Nierzadko już „w praniu” okazuje się, że popełniamy wiele błędów związanych z zasadami savoir-vivre. W efekcie – wielu gości traktuje naszą restaurację jako drugorzędny lokal, któremu wiele brakuje do elegancji i określonej klasy. Otwierając restaurację warto zatem wiedzieć, jakimi zasadami powinniśmy się kierować podczas ustawiania zastawy na restauracyjnym stole. Cenna wiedza przyda się nie tylko w pracy, ale również w domowym zaciszu.

Ogólne zasady savoir-vivre – o czym warto pamiętać

Istnieje kilka zasad, którymi porządny właściciel restauracji musi się kierować. Ważne jest przede wszystkim to, by cała zastawa stołowa pochodziła od jednego kompletu. Prawdziwym faux pa będzie podanie klientom restauracji różnych elementów kilku zastaw. Problem pojawia się wtedy, gdy poszczególne naczynia i sztućce naprawdę do siebie nie pasują (mają różne kształty, kolory czy wzory). Podczas rozkładania zastawy musimy również pamiętać o tym, że po obu stronach talerza powinny znajdować się maksymalnie trzy pary sztućców. Większa liczba nie jest wskazana. W razie takiej potrzeby kelner może donieść do stołu potrzebne elementy zastawy. Im więcej dań podajemy w naszej restauracji, tym większa powinna być nasza wiedza na temat samych sztućców. Jak się bowiem okazuje, tych ostatnich mamy naprawdę dużo. Musimy zatem wiedzieć, jak wyglądają między innymi łyżeczki do kawy i herbaty (inaczej wyglądają do napojów gorących, a inaczej do napojów mrożonych!) czy widelczyki do ciasta, ostryg oraz przystawek. Podobnie jest zresztą z nożami, które także – w zależności od swojego przeznaczenia – wyglądają różnie.

Wiedza restauratora i pracowników a wiedza klienta

Właściciel restauracji powinien wiedzieć o wszystkich rzeczach, o których była mowa wyżej. To samo tyczy się zresztą wszystkich pracowników lokalu, a w szczególności kelnerów (to oni zazwyczaj przygotowują stolik przed przyjściem gości). Warto jednak mieć świadomość tego, że sami goście także powinni pojawić się w restauracji wyposażeni w podstawową wiedzą z zakresu savoir-vivre. Ich ignorancja może bowiem prowadzić do pewnych zgrzytów komunikacyjnych. Na przykład wtedy, gdy klient nie zdaje sobie sprawy z tego jak ważne jest ułożenie na talerzu sztućców. Zazwyczaj – jeśli nie skończyliśmy jeszcze jeść i nie chcemy, by kelner zabrał nasz talerz – układamy sztućce w prostopadłym oddaleniu po obu stronach talerza. Co ważne, sztućce powinny znajdować się na talerzu, a nie być o niego oparte. Za pomocą sztućców można również zasygnalizować kelnerowi chęć dokładki. W takim przypadku krzyżujemy sztućce położone w takim samym ułożeniu jak wcześniej. Koniec posiłku komunikują sztućce położone równolegle na talerzu i wskazujące godzinę piątą. Bardzo często [pracownicy restauracji dopytują klientów o to, by talerz może zostać zabrany. Jest to sytuacja najbezpieczniejsza, jednak co zrobić, gdy gościa nie ma akurat przy stoliku (sytuacja częsta w przypadku wesel, kiedy wiele osób przebywa na parkiecie)? Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Być może niedługo świadomość powyższych zwyczajów będzie większa, a wtedy wspomniane problemy znikną. Niemniej jednak na chwilę obecną zarówno pracownicy restauracji, jak i klienci muszą się między sobą po prostu dogadać.

Zastawa stołowa a rodzaj posiłku – na co zwracamy uwagę

Na pewno wiele osób chciałoby, żeby podawanie posiłków było proste i jednocześnie efektowne. Niestety, jeśli zależy nam na wysokim standardzie, musimy brać pod uwagę nawet takie czynniki jak rodzaj posiłku. Jak się bowiem okazuje, jest to bardzo istotna kwestia. W przypadku śniadania na stole restauracyjnym nie może – oprócz standardowych naczyń – zabraknąć niektórych elementów. Na przykład maselniczki, w której masło prezentuje się znacznie lepiej niż na zwykłym talerzyku. Maselniczka powinna znaleźć się u góry, po lewej stronie talerza. Tuż pod nią kładziemy specjalny nóż do masła. Widelec tradycyjnie znajduje się po lewej stronie, natomiast nóż po stronie prawej. W niektórych restauracjach można również spotkać specjalny nóż do sera z charakterystycznym ostrzem, którego nie sposób pomylić. Powyżej talerza nie może oczywiście zabraknąć łyżeczki do herbaty. W skład zastawy stołowej do obiadu wchodzą między innymi talerze płaskie i głębokie. Jeśli chodzi o sztućce, zasady się nie zmieniają. W przypadku obiadu jest ich zazwyczaj więcej (w zależności od zamówionego posiłku możemy potrzebować na przykład noża do steku czy ryb, łyżeczki deserowej czy widelca do przystawek). Zastawa stołowa do kolacji przypomina obiadową. Oba posiłki różnią się między sobą kilkoma szczegółami.

Savoir-vivre związany z zastawą stołową wcale nie jest prosty. Samo wyposażenie restauracji można byłoby przecież wymieniać w nieskończoność. Wiele zależy oczywiście od tego, jaki rodzaj kuchni oferujemy w naszej restauracji. Zawsze możemy przecież zainwestować w kuchnię orientalną, gdzie królują przede wszystkim drewniane pałeczki.